Voedingstips om je weerstand te verhogen

Heb je het idee dat je weerstand wat aan de lage kant is en ben je benieuwd wat je zelf kunt doen om deze weerstand te verhogen door middel van goede én gezonde voeding? Wij geven je graag wat tips mee!

Stay healthy, eet je dagelijkse portie groente & fruit!

Gezonde voeding

Naast dat je kunt zorgen voor voldoende slaap, beweging, frisse lucht en een goede persoonlijke hygiëne, kun je je weerstand ook een handje helpen met goede en gezonde voeding. De belangrijkste punten die zorgen voor een goede en gezonde voeding:

  • Voldoende groente en fruit zorgt ervoor dat je niet alleen vitamines en mineralen binnenkrijgt, maar ook andere stoffen die je weerstand op peil houden. Zo zitten blauwe bessen vol met antioxidanten en bevat spinazie veel ijzer.



Tip van Flavourmaker: begin je dag goed door blauwe bessen toe te voegen aan je bakje yoghurt met granola. Of maak een gezonde smoothie met bananen, spinazie, kiwi en yoghurt.
  • Volkoren producten zijn belangrijk voor een gezonde darmflora. Een deel van ons immuunsysteem zit in de darmen, vandaar dat een gezonde darmflora zo belangrijk is voor je weerstand.

  • Een handje noten zorgt ervoor dat je het mineraal selenium binnenkrijgt. Dit is een antioxidant dat het immuunsysteem helpt versterken. Wissel lekker af met verschillende noten of eet vis, eieren, kippenvlees of zilvervliesrijst, deze bevatten ook selenium.

  • Eiwitten worden gezien als de bouwstenen van je lichaam, maar spelen ook een grote rol in je immuunsysteem. Je hebt het bijvoorbeeld ook nodig om antistoffen aan te maken en ze helpen tussen het transport van cellen.

  • Voldoende drinken is ontzettend belangrijk voor je immuunsysteem. Gewoon water uit de kraan of een kop (gember)thee. Het zorgt er ook nog eens voor dat je slijmvliezen niet uitdrogen, deze zijn dan vatbaarder voor verkoudheid- en griepvirussen.

Tip van Flavourmaker: maak zelf een lekkere vitamine C thee met citroen, 1tl kurkumapoeder, verse munt, plakjes verse gember & honing.
  • Een gevarieerd eetpatroon. Verschillende soorten voedsel bevatten verschillende soorten voedingsstoffen. Door te variëren met je eten zorg je ervoor dat je van alles ook voldoende binnen krijgt en dat je dus je weerstand verhoogt. Bijkomend voordeel van voldoende variatie is dat het nooit gaat vervelen!

Vitamines en het verhogen van je weerstand

Vitamines zijn erg belangrijk voor het verhogen van de weerstand. Dit zijn voedingsstoffen die in kleine hoeveelheden voorkomen in eten en drinken en nodig zijn om gezond te blijven. Het lichaam kan vitamines niet of nauwelijks zelf aanmaken, dus is het belangrijk dat we ze binnenkrijgen via onze voeding. Vitamines die belangrijk zijn voor onze weerstand:

  • Vitamine A is belangrijk voor de normale groei, gezonde huid, haar, nagels en ogen én voor het afweersysteem. Vitamine A zit vooral in dierlijke producten, maar het lichaam maakt dit ook zelf aan uit carotenoïden, dat voorkomt in verschillende soorten groenten zoals wortel, boerenkool, spinazie en andijvie.

  • Vitamine C zorgt ervoor dat agressieve stoffen onze cellen en weefsels niet beschadigen. Daarnaast is het nodig voor de vorming van bindweefsel, het opnemen van ijzer in het lichaam én het in stand houden van de weerstand. Vitamine C zit in fruit (met name in citrusfruit, kiwi’s, bessen en aardbeien), groente (vooral koolsoorten) en aardappelen. Om ervoor te zorgen dat de vitamine C niet verloren gaat, kook je de groenten en aardappelen niet langer dan nodig is. En dat is vaak ook nog eens veel lekkerder omdat de groente dan veel meer een bite behoudt.

  • Vitamine D haal je uit daglicht (dus ga vooral ook elke dag lekker een stukje wandelen), maar gelukkig ook uit voeding. Denk bijvoorbeeld aan sinaasappels, vette vis, eieren en melkproducten, maar ook margarine, halvarine en bak- en braadproducten. Ook deze vitamine zorgt voor een goed afweersysteem, naast dat je er sterke botten en tanden van krijgt.

Zorg dat je voldoende vitamines aan je voedingspatroon toevoegt, zodat je je weerstand op peil kunt houden.